Üdvözöljük iskolánk weboldalán

Iskolánk története

AZ INTÉZMÉNY BEMUTATÁSA


ISKOLÁNK TÖRTÉNETE, ARCULATA     

     Történetünk 1880-ban kezdődött, amikor Pánthy Endre katolikus plébános (később kanonok, nagyprépost, püspök) megalapította, felépíttette, mindennel felszerelte, majd a működéséhez szükséges alapítvánnyal is ellátta az akkori leánynevelő intézetet. Ez volt városunk első emeletes épülete. Megnyitásakor kb. 300, öt év múlva közel 500 volt a növendékek létszáma. Ennek következtében került sor 1885-ben az épület bővítésére.

     Az első világháború alatt katonai kórházat rendeztek be a tantermekben. A két világháború között a város egyik kulturális centruma volt, s profilja gazdagodott, mert falai között polgári leányiskola is működött. A második világháború idején ismét hadikórház lett és népkonyhaként is funkcionált. 1948-ban államosították.

     1964-ben az iskolarendszert érintő változások következtében körzeti általános iskolává alakult. Ettől az évtől a környező települések (Balla, Barta, Surjány, Szakállas, Szenttamás) 6-16 éves korú gyermekeinek általános iskolai oktatását is ellátjuk. 1965-ben új szárnnyal bővült az épület, melyben szakmunkástanulók képzése folyt.

     A gyermeklétszám folyamatos növekedése a férőhelyek számának emelését tette szükségessé. Ennek érdekében 1982-ben került átadásra a Kölcsey úton az új épületegység, helyi szóhasználattal élve a „sárga iskola”, mely 2009-2011 között tovább bővült, kívül-belül megújult. Egy Európai Uniós pályázat keretében 355 millió Ft-os, nagyszabású iskolabővítési és korszerűsítési projekt valósult meg az intézményben. Ennek eredményeként az Ipolyi téri épületből átköltözött az alsó tagozat. A 2010/2011. tanévtől már csak ebben az épületben folyik a tanítás, a régi, patinás létesítmény pedig ismét a Katolikus Egyház tulajdonába került.

     A beruházásnak köszönhetően jelentősen javultak az oktatás feltételei: új aulával bővült a földszint, korszerű nyelvi laborok szolgálják az idegen nyelv tanítását. Új könyvtár, szaktantermek, számítástechnikai terem, klubszobák kialakítására került sor. A tantermek felébe új bútorzat került, korszerű audiovizuális eszközök, interaktív táblák, projektorok segítik a tanítást-tanulást.

     Története során iskolánk elnevezése többször változott. Megnyitásakor alapítója, Pánthy Endre nevét vette fel, majd 1944-ben Árpádházi Szent Margitról nevezték el. Később Duclos téri Általános Iskola, majd Rózsa Ferenc téri Általános Iskola lett. Kölcsey Ferenc nevét 1987 óta viseli, s azóta különösen nagy gondot fordítunk névadónk szellemiségének, munkásságának, iskolánk hagyományainak ápolására.

     2013. január 1-től rövid ideig önkormányzati fenntartásból államiba kerültünk, majd 2013. szeptember 1-től a Baptista Szeretetszolgálat Egyházi Jogi Személy vette át fenntartásunkat.

     Intézményünk nappali rendszerű, általános műveltséget megalapozó képzést folytat, nyolcosztályos rendszerben. Tanulóink létszáma 1999-ben volt a legmagasabb, az akkori 840 fővel már a befogadóképességünk határához érkeztünk.  Az utóbbi években 460-480 gyermeket nevelünk-oktatunk, ezzel a város egyik legnagyobb létszámú általános iskolája vagyunk.

     Kiemelt figyelmet fordítunk a komplex személyiségfejlesztésre, a minőségi nevelő-oktató munkára, tehetségeink gondozására, a versenyképes tudás elsajátíttatására, a lemaradók felzárkóztatására, a differenciált képességfejlesztésre, a sokszínű tanórán kívüli tevékenységekre. Ennek köszönhetően szívesen íratják be hozzánk gyermekeiket  a szülők.

Munkánk során mindig törekszünk a pedagógiai innovációra, a folyamatos megújulásra, a korszerű módszerek alkalmazására. A teljesség igénye nélkül az alábbiakat említjük meg:

-   1968-90-ig matematika tagozat működött iskolánkban, melyet 1990-től 6. osztálytól kezdődő, képességek szerinti oktatás követett;

-   1983-tól emelt szintű testnevelés oktatást végzünk, évfolyamonként egy osztályban;

-   1990-ben bevezettük a környezetkultúra tantárgyat alsó tagozaton, majd vizuális kultúra elnevezéssel komplex ismereteket oktatunk;

-   1991 óta működik „Kölcsey” Diáksport Egyesületünk, mely a tanórán kívüli sportolást, valamint tehetségeink versenyeztetését segíti;

-   1993-ban hoztuk létre a „Zöld utat a tudáshoz” Alapítványt kiemelkedő teljesítményt nyújtó tanulóink elismerésére, a rászorulók támogatására;

-   1993-ban alakult meg Diákönkormányzatunk, mely tanulóink érdekképviseletét és szabadidős programok szervezését végzi;

-   1994-től vagyunk tagja a Kölcsey Társaságnak;

-   1994 óta működik az Iskolaszék;

-   1996-tól Vizuális Alapiskola működött iskolánkban, később a Kodály Zoltán Alapfokú Művészeti Iskola vizuális csoportjainak adtunk helyet;

-   1998-tól a maximális tanulói részvétel érdekében a gyógytestnevelési foglalkozásokat órarendbe illesztettük;

-   1998-ban a városban elsőként Kölcsey Napokat rendeztünk névadónk tiszteletére, s ezt azóta is rendszeresen megtesszük;

-   2000-ben a Millennium alkalmából megjelentettük 1. évkönyvünket;

-   2000-ben elkezdtük a „Comenius I.” minőségirányítási modell kiépítését, melyet folyamatosan fenntartunk. Célunk ezzel a partnerközpontú működés biztosítása az intézményhasználók megelégedésére;

-   2000-től foglalkozunk a sajátos nevelési igényű, illetve tanulási, magatartási problémákkal küzdő gyermekek speciális fejlesztésével, megsegítésével;

-   2001-ben 5. osztálytól kezdődően tehetséggondozó osztályt indítottunk, mely jó képességű tanulóink kiteljesedését célozta;

-   2005-ben kiadtuk 2. évkönyvünket;

-   2006-ban iskolánk fotóival díszített falinaptárt készítettünk;

-   2006-ban Európai Uniós pályázat elnyerésével vezettük be a kompetencia alapú oktatást, mely jelentős szakmai innovációt jelentett;

-   2006-ban és 2009-ben elnyertük az „Ökoiskola” címet, majd 2012-ben az „Örökös Ökoiskola” elismerést;

-   2009-ben „A sárga iskola meséi” címmel jelentettünk meg diákjaink díjnyertes alkotásaiból antológiát;

-   2010 óta regisztrált Tehetségpontként működünk. Kezdetben 3 tehetségterületen fejlesztettük tanítványainkat: logikai-matematikai, természeti, testi-kinesztetikus. Ebben az évben megjelentettük 3. évkönyvünket;

-   2012-ben szülők, tanulók és pedagógusok összefogása eredményeként megjelentettük „A sárga iskola szakácskönyvét” az egészséges ételek népszerűsítése érdekében;

-   2012-ben az „U4energy” verseny országos 1. helyezettjeként Európai Díjátadó Ünnepségen vett részt iskolánk küldöttsége Brüsszelben;

-   2013-ban a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács szakmailag hiteles és eredményes munkánkért az „Akkreditált Kiváló Tehetségpont” elismerést adományozta számunkra;

-   2013-ban sikeres környezetvédelmi pályázatunknak köszönhetően a „COMENIUS iskolai együttműködések projekt” keretében megkezdtük nemzetközi kapcsolataink bővítését;

-  2014-ben felmenő rendszerben bevezettük az emelt óraszámú angol nyelv oktatását, mely hosszabb távon igen komoly nyelvi tudást biztosít a képzésben résztvevőknek. A programban az Amerikai Egyesült Államokból érkezett anyanyelvi tanár is közreműködik. Ebben az évben újabb 3 tehetségterülettel bővítettük tevékenységünket: angol nyelv, informatika, színjátszás;

-   2015-től folyamatosan és eredményesen pályázunk a „Határtalanul! – tanulmányi kirándulás hetedikeseknek” program keretében. Ennek köszönhetően többször is Erdélybe, Szlovákiába és Horvátországba látogattak diákjaink. Ebben az évben kiadtuk 4. évkönyvünket;

-   2016-ban a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács másodszor is az „Akkreditált Kiváló Tehetségpont” elismerésben részesített bennünket;

-   2017-ben sikeres pályázatunknak köszönhetően elnyertük a „Minősített Tehetséggondozó Műhely” címet, mely színvonalas tehetséggondozó munkánkat igazolja, és továbbfejlesztésének lehetőségét biztosítja. Ezzel a címmel az országban mindösszesen 42 intézmény rendelkezik;

-   2018-ban újabb eredményes pályázatunknak köszönhetően megkaptuk az „Európai Tehetségpont” címet, ezáltal tagjai lettünk az Európai Tehetségsegítő Hálózatnak;

-   A 2018/2019. tanévben szakköri keretben bevezettük a robotika oktatását. Eredményes munkánknak köszönhetően a Baptista Szeretetszolgálat csapatának tagjaként már nemzetközi megmérettetésen is részt vettek tanítványaink. Nagy sikernek tartjuk, hogy a Robotika Európa Bajnokságon több bajnoki és dobogós helyezést értek el, a Világbajnokságon pedig ezüst érmet szereztek. Évente megrendezzük iskolánkban az Országos Baptista Robotika Találkozót.

Szintén ebben a tanévben kezdtük meg az első két évfolyamon a testnevelési osztályokban a LEGO-matek oktatását, mely a kisdiákok játékigényét is figyelembe véve fejleszti matematikai képességeiket;

-   2020-ban megjelentettük 5. évkönyvünket;

-   2021-ben a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács harmadszor is az „Akkreditált Kiváló Tehetségpont” elismerésben részesített bennünket. A Fenntarthatósági Témahéthez kapcsolódóan elnyertük „Jász-Nagykun-Szolnok Megye Legaktívabb Iskolája 2021” díjat;

-   2022-ben - a sikeres auditálást követően – 5 évre ismét elnyertük a „Minősített Tehetséggondozó Műhely” címet. Eredményes pályázatainknak köszönhetően ebben az évben megkaptuk az „Állatbarát Általános Iskola” és a „Madárbarát Iskola” elismeréseket is. A Fenntarthatósági Témahét kapcsán meghirdetett tavaszi időszaki hulladékgyűjtési versenyen, használt elemgyűjtés kategóriában megyei 1. helyezést értünk el;

-   A 2022/2023. tanévtől részt veszünk az „Úszó Nemzet” Programban, mely 1-2. évfolyamos tanulóink úszásoktatását biztosítja;

-   2023-ban újra elnyertük az „Állatbarát Általános Iskola” címet. A Fenntarthatósági Témahét kapcsán meghirdetett tavaszi időszaki hulladékgyűjtési versenyen, használt mobiltelefon-gyűjtés kategóriában vármegyei 1., az Energiatudatossági pályázat Kelet-Magyarország kategóriájában pedig 2. helyezést értünk el;

·    2024-ben harmadszor is megkaptuk az „Állatbarát Általános Iskola” címet. A természeti tehetségcsoportunk a Kárpát-medencei Fenntarthatósági Témahét keretében meghirdetett „Kert-kóstolgató” pályázaton 1. helyezett lett.

    Nagy hangsúlyt fektetünk a művészeti oktatásra. Tanítványaink 10-15%-a a helyi Alapfokú Művészeti Iskola tagja. A mozgáskultúra fejlesztése és a népi hagyományok ápolása érdekében néptánc oktatást biztosítunk tanulóinknak. Iskolánkban énekkar működik, a zenét szeretők rendszeresen részt vehetnek zenei programokon és hangversenyeken.

   2017-ben csatlakoztunk a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem szakmai vezetésével megvalósuló EFOP-3.2.6-16-2016-0000-1 „A tanulók képesség-kibontakoztatásának elősegítése a köznevelési intézményekben” elnevezésű projekthez, mely a zenei nevelés fejlesztését támogatta.

    Az informatikai ismereteket 1-2. évfolyamon tabletes foglalkozások keretében, 3. osztálytól pedig tanórákon oktatjuk. Tehetségműhely keretében ECDL vizsgára készítjük fel diákjainkat. A hatékonyabb ismeretszerzés biztosítása érdekében valamennyi első osztályos tanulónknak tabletet biztosítunk.

     A figyelem, a problémamegoldó képesség és a logikus gondolkodás fejlesztése céljából szakköri formában oktatjuk a táblajátékokat.

   Kulcsfontosságú feladatnak tekintjük az esélyegyenlőség megteremtését. Ennek érdekében szakköröket, korrepetálásokat, tehetséggondozó foglalkozásokat, középiskolai előkészítőket szervezünk, de tanulószobai és napközis foglalkozások igénybevételére is lehetőség van. Rendszeresen bevonjuk tanulóinkat az „Útravaló” ösztöndíjprogramba.

    A tanulási kudarcnak kitett gyermekek felzárkóztatására, a hátránykompenzációra nagy gondot fordítunk, mert tanulóink között hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzetűek is vannak. A rászorulók fejlesztését, egyéni segítését gyógypedagógusok, fejlesztő pedagógusok, szociálpedagógusok, gyógytestnevelő segítik. A sajátos nevelési igényű tanulókat integráltan oktatjuk.

   A 2017/2018. tanévtől az Oktatási Hivatal felkérésére részt veszünk az EFOP-3.1.5-16-2016-00001 „A tanulói lemorzsolódással veszélyeztetett intézmények támogatása” elnevezésű kiemelt projektben, mely a végzettség nélküli iskolaelhagyás megelőzését, iskolánk hátránykompenzációs és esélyteremtő képességének növelését szolgálja.

    A HEFOP 3.1.3 és a TÁMOP 3.1.4 projektek értékes tartalmi elemeinek megvalósításával és módszereinek fenntartásával valamennyi évfolyamunkon alkalmazzuk a kompetencia alapú oktatás módszereit, elemeit. Előtérbe helyezzük a kooperatív tanulási technikákat, a csoportmunkát, az egyéni felelősségvállalást a közös tevékenységek során. Tervszerűen lebonyolítjuk a témaheteket és a 3 hetet meghaladó projekteket.

    Az országos kompetenciamérés eredményeinek hasznosítása, a dokumentáltság és a hozzáférhetőség biztosítása, az eredmények munkaközösségi és nevelőtestületi szintű feldolgozása 2002 óta történik meg a napi gyakorlatban. 2015-ben intézményi intézkedési tervet dolgoztunk ki a mutatók további javulásának érdekében.

    Az egészséges és kulturált életmód érdekében biztosítjuk a széleskörű sportolási lehetőségeket. Tanítványainkat eredményesen versenyeztetjük atlétika, dodgeball, kézilabda, labdarúgás, szivacskézilabda és úszás sportágakban. Kölcsönösen együttműködő, jó kapcsolatot ápolunk a helyi sportegyesületekkel.

    Rendszeresen szervezünk Erdei iskolákat, Erzsébet- és nyári táborokat, tanulmányi kirándulásokat, melyek segítik értékeink, hagyományaink, természeti és épített környezetünk megismerését, továbbá nélkülözhetetlen színterei az egészséges életmódra nevelésnek. Diákjaink körében népszerű a gyalogos vándortábor és az amerikai biblia tábor. Utóbbi lebonyolításában pedagógusainkon kívül az Amerikai Egyesült Államokból érkező baptista önkéntesek is jelentős szerepet vállalnak.

    A tanórán kívüli foglalkozások (kirándulások, sportrendezvények, vetélkedők, versenyek), az iskolai hagyományok ápolása (Karácsony hete, Kölcsey hét, Kölcsey túra, Kölcsey kupa, Kölcsey futás, hulladékgyűjtés, gyermeknap, sportnap, tehetségnap, alapítványi bál, farsang, Zöldolimpia, iskolai ünnepségek, ballagás) sajátos színfoltjai iskolánk életének.

    Napközis csoportjainkat egyrészt a szülők igényének, másrészt bejáró tanulóink érdekének figyelembe vételével szervezzük döntő mértékben az alsó tagozaton. Ezek a gyermekek idejük jelentős részét töltik az iskolában, ebből adódóan számukra a személyiség- és képességfejlesztés, a szocializáció biztosítása, közösségi életük alakítása egész napos folyamat és feladat, amit tudatosan, felelősséggel és pedagógiai elhivatottsággal vállalunk.

    Hisszük, hogy eddig elért eredményeinkre alapozva jól felkészült, korszerű ismeretekkel és módszertani kultúrával rendelkező, mindig megújulni kész, célkitűzéseink megvalósítása érdekben egységes, nagy szakmai tapasztalattal bíró nevelőtestületünk a pedagógiai programban megfogalmazottakat meg tudja valósítani.

   Fentieket hitelesen igazolja, hogy színvonalas nevelő-oktató munkánk elismeréseként a Baptista Szeretetszolgálat Elnöksége 2019. novemberében „Az év nevelőtestülete” kitüntető címet adományozta számunkra.