A TEHETSÉGGONDOZÓ TEVÉKENYSÉG BEMUTATÁSA
Baptista Szeretetszolgálat EJSZ
Kölcsey Ferenc Általános Iskolája
Törökszentmiklós, Kölcsey u. 21.
Története
Iskolánk története 1880-ban kezdődött, amikor Pánthy Endre katolikus plébános megalapította a leánynevelő intézetet városunkban a mai Ipoly téren. Profilja később gazdagodott, polgári leányiskolaként is működött. 1964-től körzeti általános iskolaként a környező kis településeinek 6-12 éves korú tanulói is bejárnak az iskolába. A gyermeklétszám folyamatos növekedése tette szükségessé, hogy 1982-ben átadott Kölcsey úton megnyithatta kapuit a köznyelvben Sárga iskolaként elnevezett új épület, melyben a felső tagozat és az alsó évfolyamokból a sporttagozatos osztályok kaptak helyet. Mai formáját az intézmény a 2009-2011 között megvalósult 355 millió forintos Európai Uniós beruházás segítségével iskolabővítő, korszerűsítő projektnek köszönheti, mely során kívül-belül megújult az iskola. A 2010/11-es tanévtől már csak ebben az épületben folyik tanítás, a régi épül ismét a Katolikus Egyház tulajdonába került. 2013 szeptembere óta a Baptista Szeretetszolgálat EJSZ fenntartása alá került az iskola, végső nevét ekkor kapta meg.
Jelenleg az intézményben a 457 fő tanul 8 évfolyamon 21 osztályban. Oktatásukat 44 pedagógus látja el, kiegészülve az tanítást kisegítő személyzettel, iskolatitkárokkal, óraadó gyógypedagógusokkal, logopédussal, táncpedagógusokkal és technikai személyzettel.
Küldetése
A Baptista iskola több, mint iskola. Ez a jelmondat kifejezi számunkra azt is, hogy a Baptista Szeretetszolgálat eszméit képviselve, a tanulást kiegészítve megkapjanak minden lehetőséget a tehetséges diákok a képességeik kibontakoztatásához. Szenczy Sándor, a Baptista Szeretetszolgálat elnöke többször kifejtette, hogy az iskoláikban nem fordulhat elő, hogy egy nehezebb sorsú tehetséges gyermek nem jut el egy versenyre anyagi okok miatt. A tehetségek kibontakoztatására mindig van lehetőség és anyagi ráfordítás az intézményekben.
Iskolánk Pedagógiai Programjában is többször szerepel ez a tevékenység. Már a küldetésnyilatkozatban szerepel, hogy „Küldetésünk a gyermekek képességeinek kibontakoztatása.” Ennek érdekében iskolánk széles palettát nyújt. 1993-ban hoztuk létre a „Zöld utat a tudáshoz” alapítványt kiemelkedő teljesítményt nyújtó tanulóink elismerésére, a rászorulók támogatására. Az intézmény 2010 óta Tehetségpontként működik. Először három területen: matematika-logika, természet és testi-kinesztetikus tehetségcsoportok kezdték meg működésüket. 2013-ban a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács szakmailag hiteles és eredményes munkáért az „Akkreditált Kiváló Tehetségpont” elismerést adományozta az iskola számára. 2014-ben újabb három területtel bővült a tevékenységlista: színjátszás, angol nyelv és informatika.
Tehetséggondozó tevékenység az intézményben
Művészeti tehetségek fejlesztése
Iskolánk tanulóinak közel 15%-a Alapfokú Művészeti Iskola tagja. Szorosan együttműködünk a Kodály Zoltán Zeneiskola és Alapfokú Művészeti Iskola pedagógusaival.
- Zeneművészet terén lehetőséget biztosítunk az iskolában a kisebb korosztály szolfézs óráinak megtartására. Az iskolában nagy létszámú énekkar működik, a zenét szeretők folyamatosan részt vehetnek operaelőadásokon, hangversenyeken. Iskolánkban két énektanár tart foglalkozásokat.
- Irodalmi tehetségeket a Kölcsey napok egyik kiemelkedő eseményén, a Meseszép Mesekép országos, sőt ma már nemzetközi meseíró és illusztráló verseny díjkiosztó gáláján jutalmazzuk. Két éve már angol nyelven is leadhatják műveiket a versenyzők. 2009-ben „A sárga iskola meséi” címmel jelentettünk meg diákjaink díjnyertes alkotásaiból antológiát. Iskolánk minden évben rendez városi helyesíró versenyt. A tehetséges gyerekek érdeme a sok-sok színvonalasan előadott városi és iskolai ünnepségre való felkészülés. A tehetségterületek bővítése során színjátszó csoporttal egészült ki a tehetséggondozás, mely során már három csoportban, három korosztály készül a fellépésekre, színjátszótalálkozókra, iskolai rendezvényekre, gálákra, bemutatókra.
- Képzőművészet terén a Vizuális Alapiskola csoportjainak adunk helyet. Alsó tagozaton a vizuális kultúra tanórák keretében kapnak komplex ismereteket tanulóink. Felső tagozaton pedig a vizuális csoportban bontakoztathatják ki tehetségüket, melyet bizonyít a rengeteg pályázaton való sikeres részvétel, az iskola dekorációja, ünnepségek, gálák dekorációja. Évente kétszer lehetőség van nemzetközi kerámia táborban való részvételre romániai testvériskolánkban Lugoson.
Tudományos tehetségek fejlesztése
- Az intézményünkben felső tagozaton magyar nyelv és irodalom, matematika és angol tantárgyakból képességek szerinti csoportbontásban tanulnak a gyerekek, így a tehetséges tanulók is tantárgyanként külön oktatásban részesülhetnek.
- 2006-ban és 2009-ben elnyertük az Ökoiskola címet, majd 2012-ben az Örökös Ökoiskola elismerést, mely elvárásokat folyamatosan tudatosítjuk a tanulók számára.
- 2012-ben az „U4energy” verseny országos 1. helyezettjeként Európai Díjátadó Ünnepségen vett részt iskolánk küldöttsége Brüsszelben.
- 2013-ban sikeres környezetvédelmi pályázatunknak köszönhetően a „COMENIUS iskolai együttműködések projekt” keretében megkezdtük nemzetközi kapcsolataink bővítését, Európa 10 országával közösen vettünk részt egy környezetvédelmi pályázat megvalósításában, melynek keretében iskolánk tanulói ellátogathattak Finnországba, Ciprusra, Törökországba, Kanári-szigetekre, Romániába, stb.
- A végzős tanulóink közül az érdeklődő tanulók alapfokú ECDL start bizonyítványt szereztek, amely a digitális világban segít tájékozódni, valamint elősegítette a szakmaválasztást is számukra.
Sport tehetségek fejlesztése
Sport tehetségek fejlesztésében nagy hagyományokkal rendelkezik iskolánk. 1983-tól évfolyamonként egy-egy osztályban emelt szintű testnevelés oktatás folyik. 1991 óta működik Kölcsey Diáksport Egyesületünk, mely a tanórán kívüli sportolást, valamint tehetségeink versenyeztetését segíti. Évente több iskolai versenyt rendezünk: Kölcsey kupa foci és kézilabda csapatok számára, Kölcsey futás az iskola minden tanulója számára, Zöld olimpia a felső tagozatos osztályok számára. Több sportágat is kipróbálhatnak tanulóink az iskola keretein belül: kézilabda, foci, atlétika, tenisz, asztalitenisz, aerobik. Az osztályok között folyamatosan működik a házibajnokság, ahol minden tanuló részt vehet. A város több egyesületében is képviselik iskolánkat tanulóink: foci, kézilabda, birkózás, atlétika. Mivel a tanulók egészségére is nagy hangsúlyt fektetünk, ezért 1998-tól a maximális tanulói részvétel érdekében a gyógytestnevelési foglalkozásokat órarendbe illesztettük.
Akkreditáció folyamata
Tehetséggondozás az akkreditáció előtt
Alsó tagozat
Iskola – óvoda Kölcsönös látogatások (hospitálás, tapasztalatcsere)
- „Kukkantó” napok (tájékoztató szülői értekezletek, foglalkozások, nyílt napok)
- Óvodás torna - gyógytestnevelés
Programok versenyek
- Személyiségfejlesztés, közösségformálás (pl. családi nap, karácsony, farsangi mulatság, Nyuszi buli, Kölcsey-napok, Kölcsey gála, gyermeknap, erdei iskola, táborok, kirándulások, színházlátogatások, stb.)
- Tájékozódás a tanulók tudásszintjéről a megfelelő terhelés érdekében (órai differenciálás, versenyeztetés)
Kapcsolatok
- Vizuális alapiskola (hely biztosítása)
- Zeneiskola (zenepedagógusok átjárása, hangszeres bemutatók)
- Művelődési központ (gyermekelőadások, szakkörök
- mesevetélkedő)
- Könyvtár (rendszeres könyvtári órák, versenyek, író-olvasó találkozók)
Felső tagozat
Programok, versenyek
- Személyiségfejlesztés, közösségformálás
- Az alsó tagozatos programok folytatása az életkori sajátosságok figyelembevételével (farsang, karácsony, Kölcsey gála, stb.)
Területek
- Matematika, fizika (Zrínyi Ilona Matematikaverseny, fizika próbaverseny – rendezési jog)
- Idegen nyelv (angliai út)
- Környezetvédelem (ÖKO – iskola, országos környezetvédelmi programok, állatkerti örökbefogadás, Zöldolimpia, Egészségnap. Stb.)
- Magyar nyelv és irodalom (nyelvészeti versenyek, vers- és prózamondó, szép kiejtési versenyek, „A sárga iskola meséi” antológia, MESESZÉP MESEKÉP pályázat)
- Sport (utánpótlás nevelés program, sportegyesületek)
- Művészeti nevelés (vizuális alapiskola, zeneiskola, énekkar)
Tehetséggondozó program indulása a Kölcseyben
Induló projektek
- Társadalmi Megújulás Operatív Program „Iskolai tehetséggondozás” pályázat támogatása (konzorcium a Bercsényi Miklós Gimnáziummal – 2009)
- Térségi korai komplex tehetségszűrő és tehetséggondozó hálózat kialakítására pályázat (együttműködés a Nevelési Tanácsadó programjával)
Tehetségpont regisztráció
Saját tehetségfejlesztő program kidolgozására került sor 2010-ben. Személyi feltételek megteremtésére létrejött a Tehetség munkaközösség az érdeklődő kollégák jelentkezésével. Két pedagógus beiskolázása megtörtént az Eszterházy Károly Főiskola tehetségfejlesztő szak MA képzésére, amit sikeresen el is végeztek.
Azonosítás – Beválogatás
Megfigyelési szempontsor
Gyermek és szülő kérése, jelentkezése
Kollégák javaslatai, véleménye,
Iskolán belüli tesztek – a csoportot vezető pedagógusok végzik (motivációs, tanulási stílus)
Pszichológiai tesztek – pszichológus végzi (kreativitás, figyelem )
Csoportalakítás
Csoportok megalakítása a beválogatás után
Szülők, tanulók értesítése, tájékoztatása
A program testre szabása
A program célkitűzése:
- A tanulók képességeinek feltárása, megismerése
- Széleskörű ismeret nyújtása a tanulók számára
- A képességek intenzív fejlesztése
- Személyiségfejlesztés
- Gazdagítás, dúsítás
Természetismereti műhely
Célja
- Az e terület iránt érdeklődést mutató tanulók ismereteinek, tudásának mélyítése
- Képességek, készségek fejlesztése
- Közvetlen és tágabb környezet megismerése
- A természeti jelenségek ok okozati összefüggéseinek feltárása.
- A természetszeretetre, környezetvédelemre nevelés, környezettudatos magatartás kialakítása.
Szűrés: minden második évben a 3. és 4. évfolyamon
Objektív mérés
- Környezettudatos mérés (érzelem, cselekvés)
- „Zöld” totó (általános ismeretek a természetről)
- Környezettudatos totó (környezettel kapcsolatos, speciális ismereti teszt)
Szubjektív mérés:
- A pedagógusok tapasztalata, ajánlása a tanulók addigi munkája alapján
- Természetismereti versenyeken való részvétel
- Tanítási órákhoz kapcsolódó gyűjtőmunka
- Aktív szerepvállalás a közvetlen környezet (iskolai helyiségek, udvar) rendezésében
- Aktív részvétel a különböző környezetvédelmi programokon (szemétgyűjtés, kupak- és hulladékgyűjtés, Kézmosás Világnapja, stb.)
- Az iskolai, városi egészségvédelmi programokon való részvétel
A természettudományos munkacsoport tervezete
A négy év alatt négy nagy témát ölel fel:
- év: A víz (forrása, fajtái, élővilága, csapadékvizsgálat, tisztaság–szennyezettség, felhasználása, stb.)
- év: A fa (a hazai jellemző fafajták, tulajdonságaik, fontosságuk, életkor megállapítása, felhasználása, megmunkálása, szerepe a művészetben, stb.)
- év: A föld
- év. A Föld
Alkalmazandó módszerek:
- Megfigyelés
- Szövegelemzés
- Vita
- Tanulmányi utak (séták, túrák, kirándulások)
- Önálló gyűjtőmunka
- Kísérletek
- Projektmódszer
A tehetséggondozó tevékenység várható hatása:
- A programba bevont tanulók órákon megszerzett ismeretei bővülnek, új ismereteket szereznek
- A környezeti jelenségeket jobban, mélyebben ismerik
- Az elméleti ismeretek a gyakorlati tevékenységgel kiegészítve komplexebb rálátást adnak számukra a természet működéséről
- Tájékozottságuk nő, jobban eligazodnak a természeti és környezeti problémák terén
- Felelős viselkedésű, a természetet szerető és értő emberré válnak
- További ismeretszerzés céljából tudatosan felhasználják a táborok, erdei iskolák nyújtotta lehetőségeket
Matematika-logika műhely
Célja:
- Motiváló, érdekes ismeretek nyújtása
- Matematikai kompetenciák fejlesztése
- Gondolkodó problémamegoldó, kreatív személyiségek fejlesztése
- Alkalmazható ismeretek átadása
- Helyes kommunikáció kialakítása, nyelvi fejlődés elősegítése
Fejlesztendő képességterületek
- Számolás
- Mennyiségi következtetés,valószínűségi szemlélet
- Szöveges feladatok
- Rendszerezés, kombinatív gondolkodás
- Induktív, deduktív következtetések
Szűrés: Minden évben 6. évfolyamon
Objektív szűrés:
- Matematikai feladatlap megoldása
Szubjektív szűrés:
- A pedagógusok tapasztalata, ajánlása a tanulók addigi munkája alapján
- Matematikai versenyeken való részvétel
Matematikai csoport tantervi témakörei:
- Számország
- Tördelés
- Százados
- Betűzés
- Ki marad a végén?
- Síkban, térben
- Már vége?
A tehetséggondozó tevékenység várható hatása:
- Fejlődik a kombináció és rendszerezés kompetenciája
- Értik, helyesen használják a szakkifejezéseket
- Érdeklődőbbé válnak a gyakorlati problémák iránt.
- Fejlődik problémaérzékenységük, elemzőképességük
- Fejlődik térlátásuk, kreativitásuk, logikai készségük.
Testi-kinesztetikus
A tehetséggondozó csoport célja: a testkultúra mozgásanyagának fejlesztése testnevelés óra, sportköri foglalkozások, egyesületi edzések alkalmával. Sporttehetségek felderítése, képzése. A tehetségterület sokoldalú fejlesztése, erősítése.
Szűrés: már az óvodás tornafoglalkozással kezdődik, iskolai tanulmányaik alatt folyamatos
Objektív:
- Teljesítménytesztek (Hungarofit)
- Versenyhelyzet eredménye (25 m futás, labdapasszolás falhoz, szlalom-labdavezetés bóják között)
- Pszichológia teszt
- Motivációs teszt
- Háziorvosi vizsgálat
Szubjektív:
- A tanulók megfigyelése mindennapi tevékenységük során
- Agilitási teszt
- Pedagógusok tapasztalata, ajánlása
- Tanácsadás
Tematika:
- Óvodás korosztály (6-7 évesek): óvodástornára hívjuk a sportban tehetséget mutató gyerekeket novembertől áprilisig, lényeg a játék, egyszerű testnevelési játékok, bemutató órák.
- Alsós korosztály (7-10 évesek): Heti 5 órában testnevelés óra, heti két egyesületi edzés, diákolimpiai és egyéb versenyek).
- Felsős korosztály (10-14 évesek): Heti 5 óra testnevelés, szakági edzések, városi sportegyesületekbe való irányítás, diákolimpiai és egyéb versenyek
A tehetséggondozó tevékenység várható hatása:
- A gyerekek motiváltak lesznek a sportolás iránt.
- Versenyhelyzetekben, tanulási feladatok megoldásában növekszik önbizalmuk.
- Erősödik a közösségek megtartó ereje, csökken az agresszió.
- Szabadidő hasznos és hatékony eltöltése növekszik.
- Átalakul és megerősödik a tanár diák kapcsolat.
- Kiemelkedő eredményeket érhet el a továbbiakban.
Angol nyelv
A tehetséggondozó csoport célja: A tehetséges tanulók idegen nyelvi kompetenciájának, kreativitásának fejlesztése mesefeldolgozás, projekt-készítés keretében.
Szűrés: Minden évben 4. évfolyamon
Objektív
- Pszichológiai mérés (pszichológus végzi)
Szubjektív
- Az adott osztályban tanító nevelők, nyelvtanárok véleménye, javaslata
- A tanórai és órán kívüli tevékenységek, munkák figyelembe vétele (pályázatok, versenyek)
- Tanulási stílust vizsgáló teszt alapján
Tematika
Mesefeldolgozás valamint 3 projekt:
- A magyar és angol kultúra összehasonlítása
- Teaivási szokások
- Az egyiptomi kultúra megismerése, a család szerepe a múltban
A tehetséggondozó tevékenység várható hatása:
- A tanulók jól teljesítenek a tanórákon angol nyelvből.
- Fejlődik az idegennyelvi szókincsük, a kommunikációs készségük.
- Minél többen tegyék le sikeresen a nyelvvizsgát.
Informatika
A tehetséggondozó csoport célja: Az informatika iránt kiemelkedően érdeklődő és tehetséges tanulók ismereteinek bővítése, felkészítése az ECDL vizsgára.
Szűrés: Minden évben 4. évfolyamon
Objektív
- Pszichológiai (pszichológus végzi)
- Számítógéphasználati szokások, számítástechnika alapjai kérdőív
Szubjektív
- Az adott osztályokban tanító nevelők véleménye, javaslata
- Az órai és tanórán kívüli tevékenység (szakkör, versenyek)
Tematika
5. évfolyam
- Számítógépes alapismeretek
- Szövegszerkesztés
6. évfolyam:
- Online alapismeretek
- Táblázatkezelés
7. évfolyam:
- Ismétlés
- ECDL Start vizsgák
- Egyéb témakörök
A tehetséggondozó tevékenység várható hatása:
- Könnyebben tájékozódjanak a digitális világban
- Hasznosan töltik szabadidejüket a számítógép előtt
- Megismerkednek az informatikai szakmákkal
- ECDL Start bizonyítványt szereznek a 7. évfolyam végére.
Színjátszókör
A tehetséggondozó csoport neve: „ELVARÁZS” Színjátszó kör
Célja:
- Az egész személyiség (értelem, fizikum, jellem) harmonikus fejlesztése
- Személyiségformálás (kapcsolatfelvétel, kapcsolattartás, közlés megkönnyítése)
Szűrés: Minden évben, 2. évfolyamon
Objektív
Szubjektív
- A pedagógusok tapasztalata, ajánlása a tanulók addigi munkája alapján
- A színjátszó kört vezető pedagógusok megfigyelése (meghallgatás – beszédbátorság,)
- Versenyeken (szavaló, mesemondó,) való részvétel
- Tanítási órákon mutatott tevékenység
- Aktív részvétel a különböző iskolai műsorokban, rendezvényeken (ünnepi műsorok, Karácsonyi gála, Kölcsey gála)
Tematika
- Ismerkedő játékok
- Kapcsolatteremtő játékok
- Érzékszervi finomítások
- Megőrzés és újrateremtés (gyakorlatok: A bemutatásra szánt darab előgyakorlatai)
- Bemutatandó darab kiválasztása, színpadra állítása
A tehetséggondozó tevékenység várható hatása:
Az egész éves tapasztalatok és az előadott darabokban betöltött szerepük alapján értékeljük a tanulók: viselkedését és kapcsolatteremtő készségét, beszédét, mozgását, ritmusérzékét, emlékezetét, fantáziáját, helyzetfelismerő készségét.
Tehetségnap
Célja:
- Az adott évben végzett „munka” rendszerezése, lezárása
- Lehetőséget kínálni az iskola többi tanulójának, hogy betekinthessenek a tehetségcsoportok tevékenységeibe, őket is aktívan bevonva a nap eseményeibe.
- Szülők tájékoztatása a csoportok programjáról, eredményeiről
Ideje: Minden tanév május közepe (nem kötődik konkrét dátumhoz)
Programja:
- A csoportok prezentációja
- Közben az egyéb területeken kiemelkedő teljesítményt nyújtó gyerekek bemutatkozása, előadása
- Beszélgetés, tapasztalatcsere a más intézményekből érkező vendégekkel – kapcsolatépítés
- Játékos foglalkozások a tehetséggondozó programban résztvevő és a vendég gyerekek számára különböző helyszíneken
További tervek
- A Tehetségnap megújítása
- Gyermekcentrikusság fokozása (a programon kívüli gyerekek fokozottabb bevonása)
- Nagyobb betekintés nyújtása a szülők számára
- Meglévő kapcsolatok ápolása, újabb kapcsolatok kialakítása
- Kapcsolat ápolása volt tanítványainkkal – tehetségesek meghívása, példaként állítása
- Tehetséggondozás a napköziben (táblajátékok bevezetése)
- Bekapcsolódás a tehetségháló munkájába
- Folyamatos felkészülés a következő akkreditációra